Lisów, NMP Matki Kościoła

Organy zostały translokowane do kościoła w Lisowie z kościoła św. Józefa w Bytomiu, który wskutek szkód górniczych został rozebrany. Organy zbudował Carl Berschdorf z Nysy w latach trzydziestych XX wieku. Organy mają 26 głosów (32 rzędy piszczałek)  rozłożonych na dwa manuały i pedał; traktura pneumatyczna, wiatrownice upustowe z leżącymi membranami; system powietrzny instrumentu to jeden miech pływakowy. Kontuar instrumentu jest wolnostojący, systemu upustowego, typowy dla stosowanych w tym okresie przez firmę Berschdorf.

Translokacja instrumentu do kościoła w Lisowie obejmowała również całościowy remont i modernizację. Ze względu na znaczny stopień zużycia dotychczasowego pneumatycznego kontuaru został wykonany całkowicie nowy kontuar elektryczny (łącznie z klawiaturą i włącznikami rejestrowymi). Nowa lokalizacja wymagała zmian w wewnętrznej konstrukcji. Kanały powietrzne i elementy konstrukcji zostały częściowo przebudowane, część z nich została wykonana na nowo. Kanały i miech zostały uszczelnione i na nowo pokryte papierem ochronnym. Miech otrzymał nowe oskórowanie. Wiatrownice otrzymały nowe membrany zaworów tonowych i rejestrowych. Ponieważ zawory wykazywały duże opóźnienia, szczególnie w większych głosach, zastosowano dodatkowe sprężyny pod zaworami. Drewno organowe (drewniane piszczałki, elementy wiatrownic i konstrukcji) zostało oczyszczone i zakonserwowane środkiem owadobójczym. Zastosowano nową wydajną cichobieżną dmuchawę elektryczną. Posiada ona ok. 20% zapasu wydajności w stosunku do zapotrzebowania, jednocześnie charakteryzuje się niskim zużyciem energii. Poprzednia pneumatyczna traktura pomiędzy kontuarem a relaisami została zastąpiona trakturą elektryczną (nowe elektromagnesy firmy Laukhuff). Traktura pneumatyczna sterująca piszczałkami prospektowymi (z wiatrownicy pierwszego manuału i  wiatrownicy pedałowej) ze względu na inne odległości niż w poprzedniej lokalizacji została wykonana na nowo. Szafa organowa została częściowo zmieniona w celu dostosowania do wymiarów w nowej lokalizacji.

Dyspozycja instrumentu:

Manuał I Manuał II Pedał
1. Quintade 16′
2. Principal 8′
3. Hohlflöte 8′
4. Gemshorn 8′
5. Octave 4′
6. Rohrgedeckt 4′
7. Mixtur 3-5 fach8. Trompete 8′
1. Gedeckt 8′
2. Salicional 8′
3. Schweb. dolkan. 8′
4. Ital. principal 4′
5. Nachthorn 4′
6. Nazard 2 2/3
7. Schwiegel 2′
8. Terzflöte 1 3/5′
9. Sifflöte 1′
10. Cymbel 3 fach11. Krummhorn 8′
1. Principalbass 16′
2. Subbass 16′
3. Bordunbass 16`
4. Principalbass 8′
5. Bassflöte 8`
6. Choralbass 4’7. Posaune 16′